Näin opetamme lasta uimaan FitPitin uimakoulussa

FitPitin uimakouluissa uinnin opettelusta on tehty hauskaa. Uimista opetellaan leikin ja ilon kautta monipuolisilla uintiharjoitteilla ja kannustavan uinninopettajan opastuksella. Se, miten lapsen oppiminen oikeasti tapahtuu, on monien tekijöiden summa.

Oppiminen on uusien tietojen, taitojen tai tapojen omaksumista. Se voi tapahtua opettelemisen ja harjoittelemisen lisäksi myös kokemuksen, esimerkiksi esimerkin tai ympäristön vaikutuksen kautta. Oppiminen on monimutkainen prosessi, joka ei tapahdu hetkessä – sama pätee myös uimataidon oppimiseen.

Uimakouluissa onnistumisen kokemukset ovat tärkeässä roolissa oppimisen kannalta

Jos uimakoulussa lapsi uskoo omiin kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa oppia, on oppiminen todennäköisempää. Kannustava uinninopettaja onkin merkittävässä roolissa uimakoulussa. Luomalla kannustavan ilmapiirin ja kannustamalla lapsia oppimaan, vaikuttaa uinninopettaja osaltaan koko oppimisprosessiin. Tarjoamalla onnistumisen kokemuksia, vahvistetaan lapsen itsetuntoa ja luottoa siihen, että uimataidon oppiminen on mahdollista.

Opettaja voi omalla toiminnallaan ja suhtautumisellaan joko edesauttaa tai latistaa uimakouluun osallistuvan lapsen kokemusta omasta oppimisesta. Jos lapsi ei pääse kokemaan onnistumisen tunteita, voi hän helposti lannistua ja tuntea epäonnistumisen tunteita. Suhteuttamalla uimakoulun harjoituksia jokaisen lapsen taitotasoon sopivaksi, saadaan luotua otollinen oppimisympäristö ja hyvät puitteet oppimiselle. Liian vaikeat uintiharjoitteet voivat aiheuttaa lapsessa lamaantumisen, vaikka uinninopettaja olisi kuinka kannustava. Toisaalta, liian helpot harjoitteet taas voivat johtaa tylsistymiseen ja motivaatio opetteluun laskee.

Lapselle tarjotaan onnistumisen kokemuksia jotta uuden opettelu pysyy mielekkäänä jatkossakin. Uimataidon oppiminen seuraa kyllä perästä.

Uimakoulu alkaa ja päättyy aina leikkimisellä

Luontainen keino oppimiseen on leikki ja lasten kanssa oppiminen käy kuin huomaamatta leikin avulla. Siinä missä lapsi kuvittelee etsivänsä altaan pohjasta aarteita, rohkaistuukin hän samalla ensin kastelemaan kasvonsa, seuraavaksi koko päänsä ja lopulta sukeltamaan kokonaan veden pinnan alle. Huomaamattaan lapsi rohkaistuu sukeltamaan ja toimimaan veden pinnan alla luonnollisesti, ilman pelon tai jännittämisen tunteita. 

Jos uinnin opettelun lähtökohta on tuloksellisuus ja tehokkuus, lapsi tuskin pystyy nauttimaan uimakoulusta ja oppimisesta. FitPitin uimakoulujen tavoitteita ei siis pidä pitää silmällä liian totisesti, se ettei lapsi opi ensimmäisellä kerralla uimaan 50 metrin matkaa yhtäjaksoisesti, ei tarkoita että uimakoulun käyminen olisi ollut turhaa. Jokainen lapsi oppii eri tavalla, omaan tahtiin.

Edellinen
Edellinen

Avovesikurssilla kuka tahansa voi harjoitella vapaauintia luonnonvesissä

Seuraava
Seuraava

Kohti Sansibaria — henkilöt FitPitin hyväntekeväisyyshankkeen takana